Vrijdag 5 Oktober, Hutje Mutje - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu Vrijdag 5 Oktober, Hutje Mutje - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Vrijdag 5 Oktober, Hutje Mutje

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2012 | Zambia, Choma

Het is bijna zover...
Vanaf 14:00 vanmiddag worden we opgehaald door de locals. Net is nu kwart voor 12. Daar gaan we tot en met zondagmiddag verblijven. We zijn over verschillende dorpjes verdeeld in groepjes van twee. Ik ben met Eva. We kunnen het heel goed met elkaar vinden, dus dat wordt vast leuk! Ben benieuwd hoe het gastgezin is :). Hele hebben en houden ingepakt... Logeerspullen, water en cadeau's voor het gezin: 2 L olie, 2 kg suiker, 2 fleecedekens, groot springtouw, 2 bellenblaas en een op dynamo draaiende lamp. Ik hoop dat ze daar gelukkig mee zijn :). Kijk er al naar uit sinds ik wist dat we bij de locals mochten blijven. Ben benieuwd hoe het rurale leven is hier, zal ik gauw genoeg achter komen ;).
Gisteravond zijn we weer uit eten geweest in het restaurant, Merel en Beauty gingen ook mee. Pikke donker op de terugweg en het was nog maar half negen! Iedereen jaloers op mijn (i.e. Sharon's)  sleutelboslampje, het scheelde heeeeel veel verzwikte enkels! maar madre mi. Heb nog nooit zo goed sterren kunnen kijken! Tot aan de Melkweg nog aan toe (letterlijk).
Woensdag 3 Oktober... Drie Oktober, Drie Oktober!  Nog nooit zo'n saaie Drie Oktober gehad: beetje colleges gehad, geen hutspot, niet over de kop bij de kermis, niet stappen, geen vrij en geen hutspot (dat kan ik maar niet vaak genoeg zeggen)!!!
Donderdagochtend was ik weer ingedeeld voor Morning Reports en Clinical Rounds Paediatrics (Jeeh!) met Inge. Inge was helaas ziek en ging na een uur naar huis. Een aantal mensen zijn nog steeds ziek, hoop dat iedereen het volhoudt bij de locals. Met alcohol, zakdoekjes, donperidon, imodium, pijnstillers, ORS, norrit en vitaminepillen op zak moeten we een eind komen :O.
Pead's (kinderen met leeftijd onder de 6) was weer super leuk en leerzaam, Dr Thuma was er voor het laatst (paar weken daarna naar Amerika) en heeft mij veel uitgelegd. Zielig, een aantal kindjes met brandwonden (heet water, pap, vuur) en het aantal kindjes met ondervoeding blijft opvallend. Een meisjes voor bijna halve lichaam of meer verbrand. De chitenga (doek die wordt gedragen om jonge kindjes mee op de rug te dragen of als rok) van haar grotere zus die haar droeg was in de brand gevlogen. Grotere zus lag op de Female Ward. Lag, je leest het goed. Ze heeft het niet overleefd.
Wat me opviel was dat er veel kindjes waren met griepklachten. Dr. Thuma legt uit dat het typisch is voor Rotavirus om eerst klachten van misselijkheid en braken te geven en vervolgens diarree. Meestal onschuldige buikgriep. 3 kindjes voldoen aan dat patroon.