Zaterdag 29 September, Paeds en drummen met takjes - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu Zaterdag 29 September, Paeds en drummen met takjes - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Zaterdag 29 September, Paeds en drummen met takjes

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2012 | Zambia, Choma

Zaterdag 29 September, Paeds en drummen met takjes
Zaterdag 29 September, Paeds en drummen met takjes

0:00... Hiep hiep hoera! Nicole is jarig, 20 jaar!

Zaterdagochtend slapen we niet uit... Ballonnen blazen, eetkamer versieren en vervolgens op naar Clinic Rounds. Female Ward met Justin... "No I already finished the round by starting earlier, so I have free time in the afternoon now." Ok. Verdelen over de andere wards dan maar?  
Pedeatrics. Vanmorgen hebben we moeten loten wie naar Pedeatrics (kindergeneeskunde) mocht! De docent (Dr. Thuma) legt veel uit. Wat ons opviel was dat een aantal baby's geen naam hebben. Om twee redenen is dat: het kind heeft een ziel wanneer dat gaat leven, als het nog zo ziek is, is dat nog niet zeker en krijgt het daarom geen naam. Ook geven ze vaak namen van familieleden, en het is beledigend voor dat betreffende familielid als het kind overlijdt. Ja... wat ik daar van moet denken...??
Nog opvallender is het aantal ondervoede kinderen. Het is echt heel zielig. Je ziet het al aan de gevlekte huid, bros haar, opgezette buikjes of juist uitgemergeld en dunne armen. Oja... En een soort pindakaaspakje, plumpy nut, wat ze in hun handen hebben, voedingsrijk. Ook veel tuberculose en luchtweginfecties (staat in top 5 under vife years doodsoorzaken). Vaak heeft het ook te maken met gezondheidstoestand van de moeder of te weinig kennis van de moeder. Die zelf meestal ook nog heel jong zijn. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd voor het krijgen van eerste kind hier 16 jaar is!!

's Middags Craft Shop, wat is dat?? Blijkt een winkeltje te zijn met handgemaakte, authentieke Afrikaanse spulletjes. Merel en Beauty (dochters van Janneke en Gert-Jan, rond leeftijd van 11) zijn de verkoopsters.
Het winkeltje zit naast het enige restauranthouder in de buurt. Beste feestelijkheid op een verjaardag hoort er natuurlijk bij. Er kwam een bandje aanzetten, op de fiets! Geïmpoviseerde muziekinstrumenten en de drummer breekt twee takjes af als drumstokjes!! Haha, dit is echt geen geintje. En het klonk nog goed ook! Ik mocht me ook uitleven op de drums, dat is al moeilijk, maar al helemaal met takes! Afrikaans billen shudden gaat me beter af, laat ik het daar maar bij houden!

Eenmaal uitgefeest liepen we terug en man, wat geeft de maan veel licht als die vol is! Ik had mijn geweldige sleutelboslampje (thanx Sharon ;) ) nog niet eens nodig vannacht!
Zo en toen ging ik schaapjes tellen... Oja, nadat ik een gebedje heb gemaakt natuurlijk, morgen naar de kerk ;).
Geplaatst door Iris van Blitterswijk op 02:09

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 4722

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia 2012

Landen bezocht: