Zondag 7 Oktober en Maandag 8 Oktober, Glad to be - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu Zondag 7 Oktober en Maandag 8 Oktober, Glad to be - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Zondag 7 Oktober en Maandag 8 Oktober, Glad to be

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2012 | Zambia, Choma

We dachten Bart en Lucas onderweg naar huis op te halen, maar Bart was ziek geworden na het drinken van een soort smerig, zoet bier (en dat is niet omdat ik niet van bier houdt, ook als je bier lust vind je dit slootwater ranzig). Sibajene (man waar Lucas en Bart verbleven, mannetje van de radio) legt in het Tonga uit aan Conceptor dat ze al naar huis waren. Het enige wat ik hoor is "Adíos!! Adíos!! Adíos!!" op z'n enthousiastst. Hij denk nadat ik dat zei voordat het weekend voor hen begon, dat dat Nederlands is voor doei, haha.
Eenmaal terug... Alles uitgooien, in de was doen en douchen! Aah men, nooit zo goed gevoeld die douche!
Justin, Frank, Wieteke, Nicole, Bart en Lucas waren al eerder gearriveerd. De eerste vierverbleven in hetzelfde dorp. Frank en Justin hebben een prima weekendje gehad, buurtjes Wieteke en Nicole zijn afgebeuld door hun gastvrouw... Voor zover ik dat woord hiervoor kan gebruiken.
In de avond hebben we een film gekeken, een goeie want ik viel niet in slaap, maar weet niet meet welke. Mama, ik begin steeds meer op je te lijken hier aan de andere kant van de evenaar!

Alsof ik helemaal niet moe ben van het weekend... Maandagochtend zitten we gewoon weer 7 uur aan het ontbijt om vervolgens naar... Ienemienemutte... Female ward te gaan. Met Leo. En we hoorden allemaal verhalen dat het o zo boeiend is daar, maar dat is schone schijn voor deze ochtend. Na een 1,5 uur ofzo zijn we al klaar en we hebben maar 6 patienten gezien ofzo. De arts had niet ziveel zin in ons... En nog minder in de 12 verpleegkunde studenten uit Livingstone die erbij kwamen staan en bijna  iks weten. Het schoot niet zo op. Een patient met Congestive Heart Failure kan ik mij herinneren. Ohnee twee. Eentje is een oude vrouw en we systolische souffles als we luisteren over het hart. In de middag hebben we college over TB. Nou op z'n zambiaans dan... Een half uur te laat. Geen beeldmateriaal of enig teken van voorbereiding en z'n praatje duurt een half uurtje ipv de 1,5 uur die nog over is...
Wat we maandagavond hebben gedaan kan ik mij ook niet meer herinneren. Het is nu namelijk eigenlijk al zondag de 14e als ik di typ. Oja, weerwolven (spelletje). En ik was een weerwolf gok ik zo, want ik ben altijd weerwolf. Dat staat namelijk op het bord. Voor zaterdag de 13e ook al: Clinic Rounds, Iris --> WEERWOLF.
Je bent zelf een weerwolf ;)

Dinsdag 9 oktober is ook al zo'n saaie dag waarop ik geen reet heb uitgevoerd, kijk maar ik besteed geen titel hieraan en plak het verhaal maar onder zondag en maandag. Het kan ook zo zijn dat ik het mij niet meer herinner, want ja, als je mijn vorige alinea's hebt gelezen weetje dat het intussen al zondag de 14e is. Oja, ik herinner mij dat wij internet hadden die dag (dat weet ik natuurlijk omdat ik nu geen internet heb, en je herrinert wat je mist en je mist wat je je herinnert... Mama, lach mijn fout getypete ;) klungelige uitspraak niet uit hè!), ik zal wel wat van mij hebben laten horen, ik geloof mijn blog's van vorige week ofzo...
Oja, en 's avonds had ik weer een groot gevecht met de spinnen. Dit keer kwamen twee mega spinnen, allebei ongeveer even groot als mijn handpalm, uit mijn toilettas zetten!!! Ah jakkes! Dat was het avontuurtje weer voor vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 4728

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia 2012

Landen bezocht: