Donderdag 27 september, It's a wild wild world... - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu Donderdag 27 september, It's a wild wild world... - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 september, It's a wild wild world...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2012 | Zambia, Choma

Jeeh, eindelijk een keertje uitslapen! Nou vooruit, toch maar naar dat ontbijt van 07:00. Nicole, Justin, Annet, Lucas, Leonore en ik waren vrij, de andere helft had iets in het ziekenhuis. Na een paar luie uren maar even op stap. Tien uur. Op naar de dam, watervlakte die hier in de buurt moet zijn.
Maar waar is die toch??
We hebben een tocht gemaakt van twee uur! En we zijn als rode kreeften terug gekomen. Ja, dat heb je als je er in een rondje omheen loopt. Een kaart bestaat niet en zou ook niet zo usefull zijn, zandpad hier, droog struikje en koetje daar... we hebben dorpjes gezien, schooltje, kerk, geiten... Maar madre mi, geen water. We kregen ook steeds meer spijt dat we maar één flesje water hadden, geen zonnebrandcrème op en teenslippers aan. Echt, way to go! But... Worth it! Het was de mooiste wandeltocht tot nu toe! Ongerept Afrika (no worries, daar bedoel ik nog geen safari mee, ruraal). Bij de dam waren veel koeien en stieren en in de verte zagen we vogels, waarvan we nog steeds niet weten of het nou ooievaars of pelikanen waren. De plas was voor een groot deel uitgedroogd, dat geeft puzzeltjes van klei. Best wel vet, maar mind your steps... je stapt in een kloof of je zakt er doorheen, haha.

Tijdens het avondeten werden we met een grote Jeep opgehaald... Gert-Jan: "Jongens, Janneke (zijn vrouw) is jarig en er is feest en dansen in het dorp, ik neem jullie mee als jullie dat willen"... En hop, we waren gauw klaar met eten en in de kleren (weer zo'n fantastische chitenga). Geweldige avond, vooral om in de eerste week mee te maken! Er was percussie en de vrouwen en kinderen (and there were many) klapten, zongen en dansten er omheen. De dansen beelden allemaal wat uit en de vrouwen hebben mij ook uitgelegd wat ze zongen. Ik heb iets over een kip eten meegedaan en over dat een man een van zijn twee (of meer, polygamie is heel normaal hier) verlaat. En heb ook (als enige uit de groep, rest was andere dingen aan doen doen, maar twee hadden het door) mee mogen doen en op z'n Afrikaans mijn billen geschud, haha. De gastvrouw had onwijs lekkere worteltjescake ( ik weet dat jullie lachen mam, pap, zus en broer) gemaakt en was heel vriendelijk. Kindjes waren ook echt geweldig, dikke pret gehad! Sommige herkende ik nog van gisteren, die bij ons kwamen spelen.

Eenmaal terug... Chitenga's uit, douchen en slapen. Morgen weer naar school....