Woensdag 10 Okt, kwakzalvend stuiteren we verder - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu Woensdag 10 Okt, kwakzalvend stuiteren we verder - Reisverslag uit Choma, Zambia van Iris Blitterswijk - WaarBenJij.nu

Woensdag 10 Okt, kwakzalvend stuiteren we verder

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 Oktober 2012 | Zambia, Choma

Ja, het is nog steeds zondag de 14e als ik dit typ 22:34 om precies te zijn. Maar ik ga slapen en beloof denk ik dat ik maandag de 15e zal schrijven hoe ons bezoekje aan de traditional healer (kwakzalver en kindermishandelaar) was. Dat was het belangrijkste. 22:36 ik ga douchen en slapen want morgen (maandag de 15e) heb ik een Field Trip die niet door gaat. 22:37 weltrusten.
Het is toch dinsdag de 16e alweer als ik dit typ ;). Goed, woensdagochtend sprongen we met z'n allen achter in een grote jeep, die ons van het ene gat naar het andere gat brengt. We hebben even op de verharde weg gereden en al snel rijdt de chauffeur ons een bos in. We zijn bij een paar huisjes met geiten aangekomen. Wij beginnen allemaal enthousiast foto's te maken, maar oepsie... We zitten helemaal verkeerd. Nergens een traditional healer te bekennen hier. De achterbak maar weer in dan.
Een dorpje verder... Dit moet het dan toch zijn. Hier zijn echt 6 generaries te tellen... De man is 99 jaar!!! Zijn vrouw (wel apart dat hij er MAAR één heeft) lijkt ook heel oud. De man heeft zijn goede dagen eigenlijk wel gehad... de chauffeur is onze tolk en wijst naar een katheter bij de magere man. Het huisje ziet er net zo oud uit. Er zwermen vliegen, loopt een kat rond (wat is in dit land echt onwijs onhygiënisch vindt) en het stinkt in dit benauwde hok waar we met z'n vijftienen in zitten gepropt.
De man vertelt dat hij traditional healer is geworden, na zelf te zijn genezen van een andere traditional healer. Die heeft hem 'opgeleid'. Het gaat vooral om een combinatie van kruiden zoeken bij een bepaalde afwijking, waarvan hij heeft geconstateert dat het een ziekte is die niet door het ziekenhuis kan worden opgelost. Het verbaasd me dat hij wel zover is te 'begrijpen' dat het ziekenhuis oplossingen biedt. Hij wilt zelfs samenwerken met het ziekenhuis en ik hoop eigenlik dat het zover niet gaat komen. We vragen wat voor technieken hij gebruikt. Hij zegt alleen kruiden te gebruiken, maar als we doorvragen gebruikt hij ook stoomtechnieken. We hebben al genoeg kindjes gezien in het ziekenhuis die op deze manier verschrikkelijke brandwonden op hebben gelopen. Als een kindje zich anders gedraagt is het bezet door demonen. Neurologische en psychologische achtergronden bestaan hier niet. Ben eigenlijk al gauw klaar als ik dit hoor. Niet zoveel later stuiteren we terug.
In de middag college van Gert Jan, over cultuur weer. Gelukkig kijken we grootste deel van de tijd een film. Nu over aziatische cultuur en Sub-Sahara Afrika. Zimbabwe wordt zo goed als gekoloniseerd door China, niet zoveel anders als hoe de Europeanen het een paar eeuwen terug deden, slavernij is ook gewoon van de deze tijd, niet meer of minder heb ik het idee.
Dit is dan weer niet zo'n vrolijke afsluiting van mijn blog, ik geloof dat ik vroeg ben gaan slapen terwijl de rest een film aan het kijken was met Tom Hanks.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 84
Totaal aantal bezoekers 4676

Voorgaande reizen:

22 September 2012 - 02 November 2012

Zambia 2012

Landen bezocht: